Miten erottautua massasta työnhaussa
Työnhaun maailma on muuttunut ja kilpailu avoinna olevista paikoista on kiivasta. Onnistuakseen nappaamaan unelmien työpaikan on pystyttävä erottumaan. Aitoudella, tavoitteiden määrittelyllä ja verkostoitumisella saa buustia työnhakuun ja lisää mahdollisuuksiasi tulla valituksi haluamaansa pestiin.
Rekrytointi on aina kahden kauppa. Meille Gallantilla on tärkeää parantaa hakijakokemusta ja kehittää rekrytointiprosessiamme. Uusien supersankarien löytämisessä meitä auttaa Nawia Oy ja etenkin sen perustajajäsenet Hannu Pelli ja Mikko Keskinen. Tänä vuonna palkitsimme Nawian vuoden kumppaninamme.
Tässä jutussa Head of Recruitment Hannu Pelli antaa ammattimaisen näkemyksensä, miten päästä lähemmäs tavoiteltua työpaikkaa.
Näillä ammattilaisen vinkeillä jätät muistijäljen
Pidä ääntä itsestäsi
Työnhaku vaatii suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä ja rohkeutta. Rohkeutta kertoa omasta osaamisestaan ylpeydellä ja myydä sitä vieraille ihmisille. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle, Hannu Pelli?
”Lyhyesti ja ytimekkäästi: verkostoidu, laita LinkedIn-profiilisi ajan tasalle ja tee työnhakupostaus omalla kuvallasi.”
Kerro lisää.
”Määrittele ensin toimiala millä haluat työskennellä ja mitkä tällä toimialalla ovat kymmenen sinua eniten kiinnostavaa yritystä. Mieti myös, ketkä voisivat avata sinulle ovia kyseisiin yrityksiin”.
Hannu Pelli kehottaa kertomaan rohkeasti omasta tilanteesta ja ammatillisista vahvuuksista eri tilanteissa, sillä rekrytoidessa ihmiset yleensä kyselevät myös omilta verkostoiltaan löytyisikö heiltä osaavaa ammattilaista avautuneeseen tehtävään.
”Kun pidät ääntä itsestäsi, jäät mieleen ja nimesi voi tulla keskusteluissa esiin.”
Verkostoidu, verkostoidu, verkostoidu
Työmarkkinakentällä oman itsensä rummuttamisen lisäksi kannattaa katse pitää kiinteästi pallossa.
”Jos tykittää hakemuksia sokeasti sinne sun tänne vain siinä toivossa, että saa työpaikan, niin aikamoinen fakiiri saa olla, ettei uppoudu isoon, harmaaseen massaan. On tärkeää tähdätä maaliin vastaamalla kysymyksiin mikä on tavoitteeni, minne haluan työllistyä ja ketkä voivat auttaa minua siinä.”
Tavoitteen määrittelyn jälkeen kannattaa pohtia kontaktoitavaa kohderyhmää. Verkostoa voi kasvattaa erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa, webinaareissa, messuilla ja sosiaalisessa mediassa, etenkin LinkedInissa.
”En voi olla korostamatta verkostoitumisen jaloa taitoa. Ole yhteydessä yrityksien rekrytoijiin ja HR-päälliköihin tai tavoittelemastasi roolista riippuen mm. myyntipäällikköihin tai asiakaspalvelutiiminvetäjiin. Muista myös rekrytalot, jotka rekrytoivat sinua kiinnostavalle alalle.”
"En voi olla korostamatta verkostoitumisen jaloa taitoa."
Enemmän on enemmän
LinkedInissa voi halutessaan luoda omaa henkilöbrändiä ja suunnitella julkaisujen sisällöt tukemaan omaa työnhakua. Julkaisuilla saa myös paremmin näkyvyyttä itselleen.
”Mitä enemmän postaa, kun saa näkyvyyttä, sitä useammin tulee rekrytoijan verkkokalvoille. Postauksia kannattaa myös lähteä rakentamaan sitä kautta, mistä haluaa jäädä mieleen. Jos kirjoitat kissoista, sinut muistetaan kissoista, jos taas myyt pahvimukeja ja kirjoitat siitä, sinut muistetaan pahvimukeista.”
Muista siis tavoitteesi tässäkin. Mitä haluat saavuttaa?
Koska sitten kannattaa postata?
”Tilastojen mukaan ruuhkahuippu LinkedInissa on arkisin aamupäivällä klo 8–9 välillä tai ennen lounasta. Jos postaus saa näkyvyyttä ensimmäisen 90 minuutin aikana eli tykkäyksiä, kommentteja, jakoja, niin algoritmi jakaa sitä vähän suuremmalle yleisölle. Mikäli tätä jatkuu seuraavat 8 tuntia, niin postauksen näkee myös kaikki verkostosi ulkopuolella olevat.
LinkedIn on myös viime aikoina arvottanut tosi paljon keskustelua postauksessa. Kannattaa siis vastata omaan postaukseen saatuihin kommentteihin tai heittää jatkokysymys, ja näin buustata näkyvyyttä omalla aktiivisuudella.”
Rohkea rokan syö
Verkostoituminen ja itsensä esiin tuominen vaatii rohkeutta, mutta se kannattaa, sillä pelkän hakemuksen ja CV:n lähettämisen myötä on samalla viivalla kaikkien muiden kanssa.
”Se on karu fakta tässä markkinassa, joten rohkeasti vain! Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Se, että henkilö ei noteeraa millään tapaa, mutta mitä sitten?”
Niinpä, mitä sitten! Joten mene rohkeasti kohti uutta.
LinkedIn minttiin
Mitä viestiin?
- kerro lyhyesti itsestäsi
- viesti osaamisestasi täsmällisesti
- kuvaa miten osaamisesi auttaa kyseistä yritystä
- perustele miksi juuri kyseinen yritys kiinnostaa sinua
- tehosta erottautumista lyhyellä videolla kirjoitetun viestin sijaan
- jos olet jo ottanut yhteyttä ja jättänyt CV:si esim. rekrymessuilla, ole aktiivinen, kontaktoi uudestaan ja muistuta itsestäsi
Headline
- kertoo lukijalle heti, mitä henkilö haluaa ja etsii
vastavalmistunut etsii työpaikkaa tai uusia haasteita ei kerro mitään, mutta
vastavalmistunut tradenomi etsii asiakaspalvelutehtäviä on hyvä esimerkki kuvaavasta kiteytyksestä
Banner
-
Profiilin taustalla olevalla banner-kuvalla voi tuoda omaa persoonaa esiin, erottautua visuaalisesti.
About me
- Kuka olet ja mitä etsit
- Mitä pystyt tarjoamaan
- Miksi olet hyvä tietyssä tehtävässä
- Yhteystiedot
- Osaamistasi kuvaavia asiasanoja englanniksi, sillä rekrytoijien pääkieli on yleensä englanti
Feature-osio
- liitä erilaisia työllistymistäsi tukevia julkaisua, mistä olet ylpeä
- lopputyö
- julkaisu
- artikkeli
- keskustelua herättänyt postaus