Miten mobiilipelien ostot tulee raportoida?
Mobiilipeleistä saatavat tulot voivat tulla pelialan yritykselle monella eri tavalla. Miten ostot jaksotetaan ja raportoidaan?
Peliala on ollut yksi nopeimmin kasvavista aloista teknologian kehityksen, tekoälyn, innovaatioiden, pelaajien määrän kasvun, mutta tietysti myös loistavien pelien ansiosta. Myös meillä Suomessa pelialalla on nähty hienoja menestystarinoita, jotka ovat saaneet tunnustusta kansainvälisestikin.
Peleistä saatavat tulot voivat tulla pelialan yritykselle monella eri tavalla: osa peleistä on pelaajille ilmaisia, mainosrahoitteisia pelejä, jotkut pelit ovat pelaajille maksullisia ja osa pelien ostoista tapahtuu erilaisten krediittien muodossa, mikä tekeekin pelialan kirjanpidosta ja raportoinnista hieman poikkeuksellista.
Kuinka pelin krediitit tulee huomioida pelialan yrityksen raportoinnissa? Lue, niin tiedät!
Raportointi: Liiketoiminnan tuki vai pakkopullaa?
Raportointi helpottaa lukujen seuraamista ja on talouden kannalta erittäin oleellista. Liian usein raportointi tehdään yrityksissä kuitenkin vasta, kun on pakko. Joskus raportointiin kiinnitetään huomiota vasta tilintarkastuksen yhteydessä, jolloin tilintarkastaja jo odottaa kuumeisesti taustalaskelmia lukujen taustalle. Lyhyessä ajassa laskelmien rakentaminen on kuitenkin yleensä haastavaa ja näin yrityksen kannalta tärkeää työtä ei ehditä tekemään kunnolla. Siitä voi aiheutua ongelmia jopa useiden vuosien ajaksi. Jos tilanne toistuu ennen jokaista tilintarkastusta, alkavat ongelmat kasaantua. Tärkeää on siis hoitaa yrityksen raportointi kuntoon ajoissa.
Mitä pelialan yrityksen raportoinnissa tulee huomioida?
Yleisesti ottaen pelialan tai palveluja tuottavan IT-yrityksen kirjanpito ei sisällä monimutkaisia eriä, kuten varastoa, joita kirjanpidossa tulisi huomioida. Kinkkisemmän raportoinnista tekee kuitenkin liikevaihto, jota tulee kirjata suoritekohtaisesti Suomen kirjanpitolain, hyvän kirjanpitotavan (FAS = Finnish Accounting Standards) ja IFRS:n (International Financial Reporting Standards) mukaisesti.
Usein mobiilipeleissä on pelin sisäistä valuuttaa, eli pelissä voi ostaa krediittejä, jalokiviä tai muuta vastaavaa, joista pelaaja maksaa rahaa. Pelissä tehtävät ostot voivat olla kertaluontoisia (esim. lipukkeet ja nopeutukset) tai pysyviä (esim. rakennukset ja hahmon ulkoasupäivitykset eli skinit). Pysyvät peliostot tuottavat pelaajalle hyötyä niin kauan, kun peliä pelataan. Jatkuvuuden vuoksi osto pitää jaksottaa ja haasteena on, että siirtovelkoihin kirjattava liikevaihdon osatuloutus (deferred revenue) saadaan kirjattua ennakoihin mahdollisimman oikein. Tässä on useita asioita, joita tulee ottaa huomioon: mikä on virtuaalivaluutan arvo rahassa ja missä suhteessa kertakäyttöisiä tai pitkäaikaisia hyödykkeitä ostetaan. Kertaluontoiset ostot ovat helposti kirjattavissa, mutta pitkäaikaiset ostot tulee jaksottaa sille ajalle, minkä henkilö todennäköisesti pelaa peliä.
Puhutaan osatulouttamisesta, jota käytetään myös mm. rakennusalalla. Pelialalla sen mekaniikka on kuitenkin eri, sillä kyseessä ei ole keskeneräinen hyödyke, vaan pelistä saatava hyöty jakautuu usealle tilikaudelle, ja siksi voi olla vaikea hahmottaa miten se toimii.
Pienissä yrityksissä, joissa liikevaihtoa on vähän, ei jaksottamista tarvitse tehdä, jos kyseessä ei ole olennainen tulo/erä. On kuitenkin hyvä huomioida, että jos peli lyö itsensä läpi markkinoilla, se tapahtuu yleensä nopeasti ja silloin raportoinnin tarve saattaa tulla nopeasti vastaan.
Sisäinen ja ulkoinen raportointi peliyrityksissä
Yrityksen sisäinen raportointi auttaa ymmärtämään pelaajan elinkaarta ja rahan käyttöä pelissä. Yleensä peliteollisuudessa nämä luvut kiinnostavat, sillä sitä kautta saadaan tieto siitä, mitä pelissä tapahtuu ja tieto on oleellista pelin kehittämisen kannalta. Yrityksen Talouspäällikkö/CFO ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä pelin mekaniikkaa tai taustaa, mutta tarvitsee lukuja, joita voidaan seurata talouden näkökulmasta. Raportoinnin avulla saadaan talouden näkökulmasta oleellista tietoa ja ymmärrystä siitä, mihin tulee kiinnittää huomiota.
Tilinpäätökseen vaaditaan ulkoista raportointia. Raportointi olisi hyvä hoitaa kuntoon ennen tilintarkastusta, ettei tilintarkastus jää puuttuvista laskelmista kiinni.
Mitkä ovat pelialan haasteet ja mahdollisuudet?
Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jonka vuoksi alkuun tarvitaan usein paljon markkinointikuluja, että peli saadaan tunnetuksi. Toisaalta pelialalla on mahdollisuus suuriin voittoihin, mikäli peli menestyy, sillä yritysten kulurakenne on pääsääntöisesti melko pieni, koska käyttöomaisuutta on suhteellisen vähän. Menestyessään peli voi näin ollen tuottaa yritykselle merkittävää voittoa.
Talouden ja raportoinnin näkökulmasta pelialan yritysten haaste liittyy yleensä nopeaan, ja välillä hieman yllättäväänkin, kasvuun. Kun liikevaihtoa alkaakin yhtäkkiä tulla enemmän, saattaa kirjanpidon vaatimukset yllättää. Silloin yritykseltä vaaditaan paljon tarkempaa raportointia.
Viisi vinkkiä pelialan raportointiin
Asiantuntijamme vinkit pelialan raportointiin:
- Varaudu ajoissa
- Toimi ennakoiden
- Pidä huoli siitä, että taloudellista ja pelillistä dataa tuotetaan ja sitä on riittävästi saatavilla
- Varmista pääsy dataan
- Varmista taloudellisten ja pelillisen datan yhteys ja audit trail
Hoidamme raportoinnin puolestasi
Hyvä raportointi vaatii paljon dataa ja riittävästi aikaa. Me Gallantilla voimme auttaa siinä, että raportointi saadaan kuntoon ajoissa. Teemme raportoinnin ennakoivasti, hyvissä ajoin ennen kuin kasvu pääsee yllättämään. Meiltä löytyy eri standardien sekä käytäntöjen osaamista ja tiedämme, mitä eri toimialojen raportoinnilta odotetaan. Jos siis hallitset itse paremmin ykköset ja nollat, voimme me hoitaa talousluvut puolestasi.