fbpx
Tuomas Tahvanainen | | Ajankohtaista, Yleinen

EU siirtyi vaivattomaan ALV-aikaan: Mikä muuttui?

Talous kasvaa kohisten kaikkialla maailmassa. Suomelle suurimmat mahdollisuudet ovat tärkeimmällä vientialueellamme – EU:ssa. Hyvä niin, sillä vienti EU:n sisällä on merkittävästi helpottunut. Yritysten velvoite rekisteröityä erikseen jokaiseen EU-maahan myynnin arvonlisäveron kantoa varten jäi historiaan heinäkuun alussa. Nyt EU-vientivaihteen voi kiskaista isompaan pykälään paljon aiempaa vaivattomammin.

ALV-uudistus helpottaa yritysten kaupantekoa EU:ssa

EU:n yhteinen arvonlisäverouudistus tuli voimaan 1.7.2021. Vienti muihin EU-maihin on nyt huomattavasti helpompaa, kun jokaiseen EU-maahan ei tarvitse enää rekisteröityä alveja varten erikseen.

Hyöty varsinkin pk-yrityksille on todella suuri. Suurten yritysten organisaatiot ovat voineet hoitaa alv-savotat isommilla lihaksilla, kun taas pienemmillä yrityksillä huoli alv-byrokratiasta on ollut viennin jarru.

Ratkaisu on EU-arvonlisäverojen One Stop Shop. Se on järjestelmä, jonka kautta suomalaiset yritykset voivat kootusti ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot muihin EU-maihin, Suomen oman Verohallinnon kautta. Eli: Siinä missä alv jouduttiin hoitamaan pahimmassa tapauksessa 27 kertaa erikseen, nyt isokin vientioperaatio onnistuu alvien osalta yhden pysäkin taktiikalla.

Toki uudessa alv-järjestelmässä on edelleen erilaisia ehtoja ja rajoja, mutta ne ovat asiantuntijoille helposti hoidettavissa. Asiantuntevan kumppanin avulla yritys voi huoletta keskittyä varsinaiseen vientityöhön ja unohtaa aiemmat moninkertaiset ja työläät alv-kiemurat.

Suomestakin on nyt aivan eri lähtökohdat tavoitella kuluttajamarkkinoita laajasti. Pienet sisämarkkinat Suomessa ovat varmasti rajoittaneet kuluttaja tuotteiden ja brändien syntyä. Nyt tulleen uudistuksen johdosta voimme pitää koko EU-aluetta sisämarkkinoinamme, joiden kuluttajille tuotteita ja palveluita voimme kohdentaa.

Yritysten kannattaa ottaa alv-muutos mahdollisimman laajasti uutena mahdollisuutena kasvaa ja kukoistaa.

Vastuullisille tuotteille on kysyntää

Vientiherätys on siis kaikin tavoin paikallaan: Tämä on mahdollisuus kaikille yrityksille koko Suomen laajuisesti. Digitaalisuus avaa monin tavoin keinot uusien asiakkaiden tavoittamiseen, vaikka maailman toiselta puolelta, mutta myös EU-alueella. Tällä hetkellä jaetaan jo markkinoita ja luodaan jalansijaa uusille tuotteille ja palveluille eli viitoitetaan tietä menestykseen.

Suomalaisyritysten laaja ymmärrys ja osaaminen ilmastovastuullisesta liiketoiminnasta on sekin vankka elementti

Uuden vientinousun toinen vankka elementti on suomalaisyritysten laaja ymmärrys ja osaaminen ilmastovastuullisesta liiketoiminnasta. Suomalaisille, vastuullisesti tuotetuille ja ilmastoystävällisille tuotteille on kysyntää, kunhan vain laitetaan pyörät pyörimään.

Kuluttajakohderyhmänä yhä merkittävämmäksi kasvava Z-sukupolvi on entistä vastuullisempi ja osaa vaatia vastuullisuutta myös kulutustuotteiltaan. Tätä kohderyhmää kannattaa ja voi tavoitella Suomesta käsin koko Euroopassa. Heille digitaaliset ostokanavat ovat luonnollisin toimintatapa.

Ainakaan huoli arvonlisäverojen kivirekisavotasta ei kelpaa enää syyksi jarrutella EU-vientiä.

Tuomas Tahvanainen | CEO

Mikäli tarvitset neuvoja, voit jättää meille yhteydenottopyynnön