Interim-apu osto- ja myyntireskontraan: Miksi ja miten?

Interim-apu osto- ja myyntireskontraan: Miksi ja miten?

Pidemmät poissaolot tai yrityksen muutostilanteet. Oli tilanne mikä tahansa, ilman reskontraa yritys ei voi toimia.

Kokonaisuutena reskontra kattaa laajasti erilaisia tehtäviä, joita ilman yritys ei pysty toimimaan. Ostoreskontra pitää sisällään monia erilaisia tehtäviä, kuten laskumerkintävaatimusten tarkistaminen, laskujen osakirjanpidon hoitaminen eli tiliöiminen, alv-vaikutusten arviointi ja oikeiden alv-koodien käyttö. Myyntireskontran tehtävät liittyvät pääasiassa myyntilaskutukseen ja saatavien maksujen seurantaan. Rahaliikenteen hallinnointi on yksi yrityksen elinehto, siksi sen on oltava toimivaa ja hyvin organisoitua.

Yllättävät muutostilanteet yrityksissä

Yrityksissä tilanteet voivat muuttua odottamattomasti. Esimerkiksi pidempien poissaolojen, kuten vanhempainvapaiden tai sairauslomien aikana, yrityksessä saattaa tarvita apua reskontran hoitoon. Myös äkilliset muutostilanteet, kuten irtisanoutumiset tai YT-neuvottelut, voivat vaatia tilapäistä tukea reskontran tehtävien hoitamiseen.

Tällaisissa tilanteissa interim-apu osto- ja myyntireskontraan voi olla ratkaiseva. Palvelun avulla asiakas saa apua ostoreskontran, myyntireskontran, saamisten seurannan ja perinnän hoitamiseen, omien tarpeiden mukaan.

Mikäli osto- tai myyntireskontran hoitaja jää esimerkiksi sairaus- tai vanhempainvapaalle, voi siksi ajaksi saada nopeasti apua interim-palvelun kautta:

”Yleensä tällaisissa tilanteissa palvelu vastaa sisällöltään täysin sitä samaa työpanosta, jonka kyseinen henkilö on yrityksessä hoitanut. Toimeksianto voi siis tulla nopeallakin aikataululla, mutta meillä Gallantilla on valmius hypätä nopeasti yrityksessä olevaan työtehtävään ja hoitaa se ammattitaitoisesti”, kertoo Team Lead Accounts Payable/Receivable Hanna Ojala.

Yrityksissä uuden työntekijän palkkaaminen voi olla aikaa vievää ja riskialtista, etenkin kun tarvitaan nopeaa ja pätevää osaamista. Interim-palvelu tarjoaa joustavan vaihtoehdon, sillä sen avulla saadaan nopeasti ammattitaitoista tukea eri toimialoilta ja osaamista eri ohjelmistoihin. Yritys saa kokonaisen tiimin tuekseen yksittäisen työntekijän sijaan, mikä takaa jatkuvuuden ja laadukkaan työn.

Lue, miksi reskontran laatu on tärkeää

Sujuvan reskontran hallinta

Sujuvan reskontran näkökulmasta on tärkeää tuntea asiakas: millainen organisaatio on kyseessä, millaiset laskukierrot yrityksessä on, millainen yrityksen maksatuspolitiikka on ja millä aikataululla laskuja hoidetaan.

”Meillä interim-toimeksiannoissa on yleensä mukana useampi tekijä, jotka tuntevat yrityksen tilanteen. Näin ollen tehtäviä voidaan jakaa myös sisäisesti eri asiantuntijoille, jos kyseessä on laaja kokonaisuus tai se vaatii erilaista osaamista”, kertoo Accounts Payable/Receivable Specialist Nina Öberg.

Lähtökohtaisesti yhteen asiakkuuteen otetaan mukaan aina kaksi asiantuntijaa, jotta asiakkaan tilanne turvataan myös sisäisten tuurausten järjestämisellä. Tarvittaessa saadaan aina lisäkäsiä käyttöön, mikäli tilanne sitä vaatii. Se onkin yksi parhaista puolista interim-palvelusta asiakkaan näkökulmasta: reskontra ei missään vaiheessa jää tyhjän päälle.

Voimme hoitaa myös kirjanpidon interim-palveluna

Asiakkaan näkökulma: Hyödyt interim-palvelusta

Tuntemalla asiakkaan tarpeet ja toimintatavat pystymme tarjoamaan kattavaa apua. Olemme valmiita oppimaan uusia ohjelmistoja nopeasti ja tarjoamaan tarvittavaa tukea asiakkaalle. Interim-palvelun suurin vahvuus on joustavuus ja kyky sopeutua erilaisiin tilanteisiin, mikä mahdollistaa reskontran sujuvan hoidon myös muutostilanteissa.

Maksuhallinnan tiimin vinkit interim-tarpeisiin:

  1. Ota meihin yhteyttä
    Voit olla yhteydessä meihin joko hyvissä ajoin tai akuutissa tilanteessa.
  2. Sovitaan yhteinen tapaaminen
    Yhteisessä tapaamisessa käydään läpi teidän tilanteenne ja tarpeenne.
  3. Räätälöidään yrityksellenne sopiva kokonaisuus
    Palvelukokonaisuus voi pitää sisällään palan sieltä täältä. Voimme hoitaa esimerkiksi vain ostoreskontran tai tarvittaessa kaikki maksuhallinnan palvelut: myynti- ja ostoreskontran sekä perinnän.
  4. Jaa tietoa
    Sujuvan yhteistyön kannalta on tärkeää, että saamme tarvittavan tiedon reskontran hoitamiseksi. Yhteistyöllä varmistamme sen, että interim-tuuraukset sujuvat mutkattomasti ja että reskontran hoito pysyy jatkuvana ilman katkoksia.

Tuurausapua reskontraan

Jos yrityksesi tarvitsee väliaikaista apua osto- ja myyntireskontran hallintaan, ota rohkeasti yhteyttä. Sovitaan tapaaminen ja räätälöidään juuri teille sopiva kokonaisuus, olipa tarpeenne sitten lyhytaikainen tai pidempiaikainen. Yhteistyöllä ja joustavuudella varmistamme, että reskontran hoito pysyy ammattitaitoisena myös muutostilanteissa.

Interim-toimeksiantojen kokonaisuus voi olla välillä hyvinkin laaja. Asiakkaalla voi olla meille uusi ohjelmisto, joka pitää ottaa nopeasti haltuun. Tämä tuo sopivasti vaihtelevuutta työtehtäviin ja pääsee itsekin oppimaan uutta. Se tekee työstä mielenkiintoista, palkitsevaa ja toisaalta hyödyllistä myös itselle.
Nina Öberg, Accounts Payable/Receivable Specialist
Työssä tulevat tutuiksi ihan erilaiset toimialat ja yritykset, se tekee työstä kiinnostavaa.
Hanna Ojala, Team Lead, Payment Management

Aiheeseen liittyvät julkaisut

Ota yhteyttä

Heräsikö kysymyksiä palveluistamme tai ratkaisuistamme? Ota yhteyttä. Tulemme yrityksesi tueksi niin muutostilanteisiin, kasvuun kuin arkeen.