Startup-yrityksen talouden yleisimmät sudenkuopat
Hyvän taloushallinnon kumppani antaa tukea ja turvaa.
Startup-elämä on yhtä muutosta ja muutoksissa hyvä taloushallinto auttaa yritystä pääsemään kuivin jaloin seuraavaan vaiheeseen. Neuvokas taloushallinnon kumppani antaa tukea ja turvaa, joka voi olla korvaamatonta.
Usein taloushallinto on pakollinen paha startup-yrittäjälle. Se on paljon muutakin kuin se lakisääteinen velvollisuus, jossa veroviranomaiselle täytyy raportoida kerran vuodessa ja maksaa verot. Taitava taloushallinto on ajantasaiseen tietoon perustuvaa oikea-aikaista neuvontaa.
Startup-yrityksen neljä yleisintä ansaa:
1. Taloushallintoa ei voi ulkoistaa täysin
Yleisin startup-yrittäjän sudenkuoppa on, että hänellä ei ole aikaa tai ymmärrystä taloushallinnosta. Monesti taloushallinto halutaan ulkoistaa totaalisesti, ja hankitaan ulkopuolinen kumppani. Mutta jos yrittäjä kuvittelee, tilinpäätösaikaan katsotaan muutakin kuin kassan tilanne, ollaan hakoteillä. Tällöin ei voida enää puhua kumppanuudesta tai yhteistyöstä.
2. Talouden ennakointi
Hyvä kumppani osaa jo ennakkoon kertoa, mitä tuleman pitää. Esimerkiksi jos myynti ei kehity odotetusti, lomarahat saattavat jäädä maksamatta. Tällöin täytyy selvittää, millaisia rahoitusmahdollisuuksia on saatavilla, millä yritys pystyy maksamaan palkat tai toteuttamaan suunnitellut investoinnit.
Kassan riittävyyttä seuraamalla ymmärretään, että kassassa oleva raha riittää tiettyyn pisteeseen saakka, mutta sen jälkeen pitää tuotekehittelyn muututtava liikevaihdoksi. Muutoin yrityksen elinkaari jää toivottua lyhyemmäksi. Kassaa, kannattavuutta ja tunnuslukuja seuraamalla ja ennustamalla startup-yrittäjä pysyy selvillä, kuinka pitkään tuotetta tai palvelua voi kehittää ennen kuin pääoman lisäksi on saatava myynti vauhtiin.
Vakuuttavat talouden ennusteet ja niitä tukevat skenaariolaskelmat saattavat olla se puuttuva palanen, joka estää sijoittajaa sijoittamasta startupiin.
3. Puutteet lain tuntemuksessa
Alkuvaiheen startupeissa työskentelevät usein yrittäjät itse, mutta startupin kasvaessa on palkattava lisää henkilökuntaa. Neuvoja työsopimuksiin tai optio-ohjelmiin ei kannata kysyä Googlelta. Jos yrityksen toiminnassa ei ole mukana lainoppineita, sopimukset kannattaa vähintään luetuttaa ammattilaisella ennen allekirjoitusta.
Startupeissa henkilökunnan määrä tyypillisesti räjähtää tietyssä vaiheessa. Tällöin työsopimuksissa täytyy ottaa huomioon erilaisia asioita. Optio-ohjelmat ovat tyypillisiä startup-yritysten tekemissä työsopimuksissa.
Samoin on oleellista huolehtia, millaisia sopimuksia enkelisijoittajien kanssa kannattaa allekirjoittaa. Jos taustalla ei ole lakiopintoja, sopimus kannattaa luetuttaa ammattilaisella ennen allekirjoitusta.
Kun kasvuyritys on siinä vaiheessa, että se palkkaa myyntihenkilöstöä, sen kulut kasvavat kymmenen- tai jopa 30-kertaisiksi. Kassan riittävyys on monesti ongelma tässä vaiheessa.
Maailman myllerrykseen ei voi startupissa aina varautua, tällöin on edessä saattaa olla vaikeat ajat yritysjärjestelyineen tai yt-neuvotteluineen. Kasvuvaiheen yrityksissä on harvoin riittävää kokemusta tällaisten asioiden pyörittämisessä. Näihin on syytä hakea apua kokeneelta ammattilaiselta. Tämä on osaamista, jota ei koulussa opeteta.
4. Proaktiivisuus puuttuu
Tärkeää on löytää kumppani, joka kykenee tehokkaalla ja ymmärrettävällä tavalla tuomaan olennaiset asiat yrittäjän tietouteen ja proaktiivisesti kehittää taloushallintoa oikeaan suuntaan. Hyvä kumppani myös tunnistaa startupin elinkaaren eri vaiheet.
Hyvä neuvonantaja ei toimi vasta silloin, kun jotain on jo tapahtunut. Silloin kun asiakas joutuu soittamaan konsultilleen kertoakseen huonot uutiset, ollaan auttamattomasti jo myöhässä. Pätevä neuvonantaja kertoo, mitä seuraavalla vuosineljänneksellä olisi otettava huomioon. Yrittäjän kannattaa etsiä laadukas kumppani jo yrityksen alkuvaiheessa. Näin yrittäjä säilyttää yöunensa, eikä matka menestykseen ole niin myrskyisä.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.