Kerro, mistä työpäiväsi koostui viime perjantaina
Viime perjantain olin varannut asiakaskontaktoinnille. Päivän aikana oli yli kymmenen puhelinkeskustelua, jotka kaikki liittyivät käynnissä oleviin neuvotteluihin. Näissä keskusteluissa käytiin läpi neuvotteluiden tilannetta ja tarkennettiin niiden aikatauluja kesän lomakauden vuoksi. Lomakausi tuo aina omat haasteensa, ja oli tärkeää varmistaa, että kaikki osapuolet ovat ajan tasalla ja suunnitelmat etenevät sujuvasti myös kesän aikana.
Vaikka työpäivä oli kiireinen ja sisälsi paljon puhelinkeskusteluja, se sujui vauhdikkaasti ja antoi hyvän pohjan kesän tekemiselle.
Kuinka onnistua tässä asiakaslähtöisessä tehtävässä?
Oleellisinta on kuunnella ja ymmärtää asiakkaita. Jos ei kuuntele, ei voi auttaa oikeissa asioissa. Tämä on asia, minkä oppii parhaiten tekemällä ja keskustelemalla avoimesti. Välillä asiakkaan on hankala sanoittaa tarpeensa selkeästi. Kokemuksen tuoma osaaminen auttaa poimimaan ongelmakohdat rivienkin välistä, jolloin välillä saadaan loistavia keskusteluja päättyen lauseeseen ”Tuota minä juuri koitin sanoa”. On siis konkreettisesti tulkittava, mikä asiakkaille on tärkeää.
Yhteisten keskustelujemme pohjalta meidän on helppo lähteä tarjoamaan parasta ratkaisuamme asiakaslähtöisesti jo tiedossa olevan kokemuksemme ja osaamisemme pohjalta. Tämä kuuntelu ja ymmärrys ei lopu koskaan, vaan sitä on käytävä jatkuvasti saadaksemme oppia ja palautetta molempia osapuolia eteenpäin vievään toimintaan.